Spadek motywacji jesienią – jak z nim walczyć? Objawy i przyczyny

Spadek motywacji jesienią – jak z nim walczyć? Objawy i przyczyny
5
(1)

Jesień to dla większości z nas trudny czas, jeśli chodzi o motywację do działania. Energicznemu wykonywaniu zadań nie sprzyjają coraz dłuższe wieczory. Spadek motywacji jesienią możemy zaobserwować nawet u najbardziej zdeterminowanych osób. Zmniejszona ilość światła słonecznego powoduje, że szybciej robimy się senni i zmęczeni. Wielu z nas chciałoby zapaść w sen zimowy i obudzić się na wiosnę. Jednak nie jest to możliwe, dlatego jeśli towarzyszy Ci spadek motywacji, przeczytaj ten artykuł.

Spadek motywacji jesienią – objawy

Jesień to często taki kubeł zimnej wody po letnim lenistwie. Niektórzy z nas w tym czasie wybrali zaległy urlop, połączyli to z kilkoma świętami i spędzili wiele czasu z dala od pracy i obowiązków. Ci z nas, którzy mają dzieci zapewne odzwyczaili się od szkolnego trybu życia w stylu zawieź – odbierz – trening – lekcje. Dłuższe wieczory, coraz mniej słońca, spadek temperatury i częstsze deszcze nie nastrajają optymistycznie. Oczywiście nie dotyczy to wszystkich osób, na przykład ja bardzo lubię jesień.

Jeśli jednak należysz do osób, które w okolicach 1 września doznają szoku, zapewne:

  • Zaczynasz mieć trudności ze wstawaniem.
  • O 18 marzysz o kocyku, herbatce i drzemce.
  • Zaczynasz mieć zaległości w pracy.
  • Ciągle wspominasz lato, które nie wiadomo kiedy minęło.
  • Ubierasz się zbyt lekko w nadziei, że to nie koniec upałów.
  • Co najmniej raz w tygodniu gdzieś się spóźniasz (w wakacje tego nie było).
  • Ogólnie masz gorszy nastrój i mniej Ci się chce.
Jesienią często marzymy o owinięciu się kocykiem i przeczekaniu do wiosny.

Spadek motywacji jesienią – przyczyny

Jak wspomniałam wyżej, istnieje kilka zasadniczych przyczyn spadku motywacji i nastroju w okresie jesiennym. Na wiele z ich nie mamy realnego wpływu (mniej słońca, krótszy dzień), ale na inne możemy wpłynąć i to w dużym zakresie.

Obiektywne (zewnętrzne) przyczyny spadku motywacji jesienią to:

  • Krótszy dzień. Nasz organizm żyje rytmem dobowym, zgodnie z którym wstawać powinniśmy o świcie, a zasypiać o zmierzchu. Jesienią tego aktywnego czasu jest coraz mniej, dlatego czujemy się zmęczeni.
  • Mniej słońca. Brak słońca oznacza niedobory ważnej witaminy D3. Może skutkować ogólnym spadkiem odporności, podatnością na infekcje, stanami sezonowej depresji, bólami pleców i mięśni, a nawet wypadaniem włosów.
  • Niższa temperatura na dworze. Kiedy jest chłodniej, nasze ciała reagują na to spadkiem aktywności, aby oszczędzać energię na zapewnienie ciału stałej temperatury. Dlatego po wyjściu z domu w chłodny, jesienny poranek intuicyjnie się kulisz.
  • Więcej czynników chorobotwórczych w otoczeniu. Temperatura spada, bakterie i wirusy cieszą się i atakują! Nie pomaga tutaj ani większe stłoczenie ludzi w miejscach publicznych (szkoła, komunikacja miejska, praca, uczelnia). Dodatkowo coraz mniej przebywamy na dworze i rzadziej wietrzymy mieszkania.
  • Mniejszy dostęp do witamin. Nie ma co ukrywać, że jesteśmy w stanie zapewnić sobie dokładnie taką obfitość zdrowej żywności późną jesienią, co latem.

Subiektywne (wewnętrzne) przyczyny spadku motywacji jesienią to:

  • Nasze ograniczające przekonania na temat jesieni. Dla przykładu:
    • Jesienią jest szaro, buro i ponuro.
    • Znowu zaczyna się szkoła i tyle obowiązków.
    • Za chwilę będę chora, bo idzie jesień.
    • Koniec radości, idą smutne czasy.
  • Szok związany ze zmianą stylu życia. Dotyczy to zwłaszcza osób, dla których wakacje oznaczały długą przerwę (od pracy, szkoły, uczelni).
  • Niechęć do zmiany. Jeśli nie lubisz zmian, to każda nowa pora roku będzie dla Ciebie ciężka do przyzwyczajenia się.
  • Indywidualne uwarunkowania osobnicze. Brzmi groźnie, ale jeśli jesteś bardziej wrażliwy na niedobory witaminy D3 i na sugestie (chociażby reklamy z kaszlącymi ludźmi), jesień może okazać się dla Ciebie wyzwaniem.
  • Negatywne podejście do życia. Nie lubisz jesieni, bo oznacza konieczność zakasania rękawów i odrzucenia lekkiego, beztroskiego trybu życia. Może lubisz narzekać na wszystko, a nie tylko na tę porę roku.
  • Brak wcześniejszego przygotowania (planowania). Jeśli jesteś rodzicem, wiesz że od września zaczyna się szkoła. Czy przygotowałeś wcześniej wyprawkę z dzieckiem? Ubrania przejrzane? Kupione większe buty? Jeśli teraz robisz wielkie oczy, już wiesz, o czym mowa.
  • Niechęć do aktywności fizycznej. Jeśli nie ćwiczyłeś latem, jesienią wbrew pozorom będzie ci ciężej zacząć. O ile w ogóle zaczniesz, przecież jesteś taki zmęczony.
  • Zdrowy tryb życia? Nie, dziękuję. Tutaj mowa o zbilansowanych posiłkach pełnych warzyw i owoców, unikanie papierosów, e-papierosów i alkoholu, a także… odpowiednia ilość snu i czas na regenerację.

Wiesz już, co najczęściej powoduje spadek motywacji jesienią i jakie są tego przyczyny. Zapewne chcesz poznać sposoby na walkę z jesiennym spadkiem motywacji (tutaj znajdziesz sposoby) Zanim jednak przejdziesz dalej, proszę Cię o jedno.

Uczciwie sam przed sobą zobacz, które z obiektywnych i subiektywnych przyczyn spadku motywacji jesienią dotyczyły Cię w zeszłym roku. O ile nie jesteś dziś zupełnie innym człowiekiem niż rok temu, jest duża szansa, że te same rzeczy będą Cię ciągnąć w dół także w tym roku. Zapisz sobie te przyczyny, aby z nimi walczyć skutecznie!

Jeśli chcesz otrzymać cotygodniową dawkę motywacji, zapisz się do newslettera!

Jesienna chandra może dopaść każdego. W następnych częściach tej mini serii artykułów dowiesz się więcej o tym, jak sobie z nią radzić. Jeśli już teraz chcesz utrzymać lepszą formę na jesień, zajrzyj do tych artykułów:

Spadek motywacji jesienią - przyczyny i objawy Pinterest
Spadek motywacji jesienią? Poznaj objawy i przyczyny.

Oceń post:

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen: 1

Jeśli post Ci się spodobał...

Obserwuj nas w social media!

Przykro nam, że post okazał się nieprzydatny.

Pomóż nam go ulepszyć!

Joanna

Działanie jest kluczem do dobrego życia. Kto zaczął, zrobił już połowę.

One thought on “Spadek motywacji jesienią – jak z nim walczyć? Objawy i przyczyny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top