Menu Zamknij

Jak wykształcić nawyk? 5 zasad.

Podziel się!

Przeczytaj w: 6 min
5
(3)

Dobre nawyki to podstawa osiągania zamierzonych rezultatów. Jeśli zastanawiasz się, jak wykształcić nawyk, koniecznie przeczytaj ten artykuł. Znajdziesz tutaj 5 podstawowych zasad wykształcania nawyku, które stanowią podstawę na twojej drodze do rozwoju osobistego i sukcesu w każdej dziedzinie życia.

Jak wykształcić nawyk? Dowiedz się, czego chcesz.

Pierwszą i podstawową zasadą wykształcania nawyku jest dokładne określenie, czym on ma być. Czego tak naprawdę chcesz? Jak chcesz się zachowywać? Jak chcesz myśleć? W jaki sposób zamierzasz działać?

Przykład: Magda chce schudnąć. Powinna więc zapytać sama siebie:

  • Czego tak naprawdę chcesz?
    • Zejść do rozmiaru 36.
  • Jak chcesz się zachowywać?
    • Aktywność fizyczna.
    • Zdrowe odżywianie.
    • Dbanie o wygląd zewnętrzny.
  • Jak chcesz myśleć?
    • Jestem zdrowa, zadbana i pełna energii.
    • Dobrze czuję się w swoim ciele.
  • W jaki sposób zamierzasz działać?
    • Trening 3x w tygodniu.
    • Zdrowy jadłospis w domu i pracy.
    • Regularne dbanie o siebie (fryzjer, kosmetyczka).

Jak widzisz, takie uszczegółowienie przybliża cię do stworzenia dobrego nawyku. Teraz już wiesz, czego naprawdę chcesz. Masz pewność, jakie obszary twojego życia należy objąć nowymi nawykami i możesz szczegółowo wyznaczyć sobie cele i sposoby ich realizacji.


Pamiętaj, że nawyk sam dla siebie nie będzie nigdy miał takiej siły, jak nawyk wynikający z twojego głębokiego wewnętrznego przekonania. Czy to przekonanie podeprzesz faktami (np. dotyczącymi zdrowia fizycznego) czy uczuciami (chcę czuć się dobrze na plaży), liczy się to, że stworzyłeś sobie głęboką pewność, dla której chcesz zacząć coś robić i przestać robić coś innego.

Jak wykształcić nawyk? Odpowiedz sobie, co chcesz poświęcić i czego już nie chcesz robić.

Tak samo ważne przy kształtowaniu nowego nawyku będzie odpowiedzenie sobie szczerze na pytanie: co chcesz poświęcić, aby wyrobić w sobie nawyk? A czego już nie chcesz robić więcej?


Przykład: Magda chce schudnąć. Powinna więc zapytać sama siebie:

  • Co chcesz poświęcić, aby wyrobić w sobie nawyk?
    • Godzinę przed telewizorem na oglądanie serialu.
    • 100 zł miesięcznie na karnet na siłownię.
    • Nawyk zjadania wieczorem słodkości.
    • Nawyk siedzenia do późna.
  • Czego już nie chcesz robić nigdy więcej? Jak nie chcesz się czuć?
    • Wyjadać lodów o 3 w nocy.
    • Wstydzić się wyjść na plażę.
    • Mieć zadyszkę, gdy biegnę za dzieckiem na placu zabaw.
    • Nie chcę już czuć się słaba i niezdarna.

Jak widzisz, nic nie jest dane bez trudu. Coś trzeba poświęcić, aby zrobić miejsce dla czegoś nowego. Dlatego bardzo ważne jest, abyś odpowiedziała sobie, czego nie chcesz już więcej robić i co chcesz poświęcić. Równie ważne jest zastanowienie się, jak się czujesz w obliczu obecnych nawyków, a jak czuć się już nie chcesz.

W powyższym przykładzie Magda dociera głębiej, będąc z sobą szczera. Być może takie szczere odpowiedzi wywołają w niej poczucie niemocy, smutek lub wyuczoną bezradność, ale z pewnością pomogą jej silnie nacechować emocjonalnie nowo tworzony nawyk.

Jak wykształcić nawyk? Nie więcej niż trzy zmiany jednocześnie!

Jedni z nas są bardzo otwarci na zmiany i każdą przyjmują z entuzjazmem. Inni z kolei każdą zmianę traktują jako zagrożenie i są do niej negatywnie nastawieni. Wszystko zależy od tego, jakie wzorce wynosisz z dzieciństwa oraz jaki jest twój typ osobowości.

Dla większości z nas bezpiecznie jest przyjąć, że wyznaczamy nie więcej, niż trzy nawyki do wprowadzenia jednocześnie. W ten sposób zmiany możemy dokonać w sposób w pewnej mierze zautomatyzowany, a jednocześnie relatywnie bezbolesny.

Jeśli dopiero zaczynasz zmieniać swoje życie, możesz wybrać tylko jeden nawyk na start. I to też będzie w porządku. Kiedy poczujesz się pewniej, śmiało dodawaj kolejne i ciesz się dawką pozytywnej motywacji, która wynika z kolejnych sukcesów na drodze do celu.

W powyższym przykładzie Magda mogłaby wybrać trzy nawyki, które chce wprowadzić. Może to być:

  • Trening 3x w tygodniu na siłowni.
  • Chodzenie spać przed 23:30.
  • Wieczorem picie wody lub zjedzenie kilku warzyw (bez dodatków).

Dopiero po opanowaniu tych trzech nawyków Magda może wdrożyć w swoje życie kolejne, które mogła wcześniej zaplanować. Dodatkowe nawyki mogły też się stworzyć w oparciu o rozwój zdrowego trybu życia (zobacz więcej na temat planowania metodą po nitce do kłębka).

Jak wykształcić nawyk? Monitoruj efekty swoich działań.

Kolejną zasadą, która jest niezbędna do wykształcenia nowego nawyku, będzie monitorowanie efektów twoich działań. Jeśli nie śledzisz tego, jak się zachowujesz, tak naprawdę nie wiesz, czy działasz zgodnie ze swoim celem głównym.

Dla naszego przykładu prostym sposobem na monitorowanie trzech nawyków wybranych przez Magdę będzie:

Jak wykształcić nawyk? Wiedz, jakie przeszkody czekają cię po drodze

Wykształcenie nowego nawyku, tak jak każda zmiana w życiu obarczona jest kosztami. Jeśli chcesz schudnąć, musisz podjąć konkretne działania, które cię do tego celu doprowadzą. Dlatego też wykształcenie nawyku z pewnością spotka się z oporem wewnętrznym, a może także z oporem zewnętrznym.

Nasze ciała i mózgi lubią działać na autopilocie. Po wprowadzeniu nowego nawyku będzie cię korciło, aby porzucić go i wrócić do starego sposobu życia. Jeśli jesteś świadomy tego, że proces wykształcania w sobie nowych nawyków wymaga po prostu określonej ilości czasu, będzie ci dużo łatwiej wytrwać w postanowieniu.

Często powtarzanym twierdzeniem jest, że wystarczy 21 dni, aby wyrobić w sobie nowy nawyk, a 90 dni, aby stworzyć z niego nowy styl życia. Nie do końca jest to prawda. Jak najbardziej wyniki pewnego badania naukowego potwierdziły, że takie tempo zmian jest możliwe, jednak nie dotyczy to każdego nawyku, każdego człowieka i każdych okoliczności.

Dlatego jeśli po 21 dniach nadal walczysz ze sobą, aby nie rzucić się na lody o 3 w nocy, nic nie jest z tobą nie tak. Akurat w przypadku ciągoty do słodkości zmiana nawyku z pewnością będzie trwała dłużej, ponieważ przekształceniu musi ulec twoja mikroflora jelitowa, a to nie następuje w tak krótkim czasie.

Najważniejsze, to być świadomym, że tworzenie nowego nawyku jest drogą, która może trwać przez całe życie. Nie uważaj tego za zniechęcające. Wręcz przeciwnie, masz przed sobą wiele lat ciągłego rozwoju. A może podzielisz się swoimi odkryciami i sposobami z innymi?

Na koniec jeśli bardzo trudno ci zacząć, przeczytaj te artykuły:

Jak wykształcić nawyk? 5 zasad.

Oceń post:

Średnia ocena 5 / 5. Liczba ocen: 3

Bądź pierwszy i oceń post!

Jeśli post Ci się spodobał...

Obserwuj nas w social media!

Przykro nam, że post okazał się nieprzydatny.

Pomóż nam go ulepszyć!

Powiedz nam, jak możemy ulepszyć ten post?

Podziel się!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *