Jak wyznaczać cele? Metoda priorytetyzacji zadań ABCDE w planowaniu dnia
W dzisiejszym artykule dowiecie się, jak wyznaczać cele dzięki prostej i skutecznej metodzie priorytetyzacji zadań ABCDE autorstwa Briana Tracy. Metoda ta pomaga, jeśli masz wiele różnych celów i nie wiesz, który z nich realizować w pierwszej kolejności. Doskonale sprawdzi się też w trudnych momentach, kiedy czujesz się przytłoczony ilością zadań do wykonania i nie wiesz, od czego zacząć.
Jak wyznaczyć priorytety w działaniu dzięki metodzie ABCDE?
Metoda ABCDE opiera się na podzieleniu zadań według priorytetów. Podstawą tej metody jest stworzenie podstawowej listy zadań na dany dzień. Lista powinna zawierają wszystkie rzeczy, które masz do wykonania. Tak samo możesz postąpić ze swoimi zamierzeniami, jeśli chcesz skutecznie wyznaczać cele.
Po stworzeniu listy zadań czas na najważniejszą część twojej pracy. Priorytetyzację, czyli ustalenie, które zadania są ważniejsze i które trzeba wykonać jako pierwsze. Jak wyznaczyć cele lub zadania, które są priorytetowe? Pomoże ci w tym zasada konsekwencji.
Zasada konsekwencji podpowie ci, jak wyznaczać cele i priorytetyzować zadania
Im większe konsekwencje niewykonania zadania, tym wyższy priorytet dla jego wykonania. Dlatego metoda ABCDE opiera się na robieniu na początku tych rzeczy, które powodują, że nie spotkają cię za ich nie zrobienie poważne konsekwencje.
Do każdego zadania na twojej liście zadań lub do każdego celu na twojej liście celów stosujesz odpowiednie oznaczenia według metody ABCDE:
- A – to zadania, które musisz zrobić. Jeśli ich nie wykonasz, spotkają cię za to poważne konsekwencje.
- B – to zadania, które powinieneś zrobić. Jeśli ich nie wykonasz, skutkiem będą łagodne konsekwencje.
- C – to zadania, które warto zrobić. Nie ma żadnych konsekwencji zarówno wykonania zadania, jak i jego niewykonania.
- D – to zadania, które delegujesz innym. Jeśli chcesz skutecznie zarządzać swoimi zadaniami i celami, musisz wiedzieć, co zrobić, a czego nie.
- E – to zadania, których nie warto robić. Może już się zdezaktualizowały? Albo twoje cele się zmieniły? Skreśl je ze swojej listy.
Jak wyznaczać cele lub listę zadań, jeśli mam dużo priorytetów?
Jeśli zastanawiasz się, jak wyznaczać cele lub tworzyć sensowną listę zadań, gdy dużo czynności umieścisz w jednej kategorii, np. A, pamiętaj, że podstawową zasadą jest wyznaczenie ważności zadań w ramach jednej kategorii. Jeśli masz cztery zadania w kategorii A, czas na ich segregację (oznaczając A1, A2, A3, A4…).
Jak wyznaczyć, które zadanie jest najważniejsze? Jest kilka pytań, które ci w tym pomogą:
- Jakie zadanie ma najbliższy deadline? Jeśli dziś musisz wykonać pilne przelewy, oznacz zadanie jako A1.
- Które zadanie ma najpoważniejsze konsekwencje jego niewykonania? Jeśli grożą ci odsetki za zwłokę lub utrata klienta, to zadanie znajdzie się na szczycie listy.
- Które zadanie mogę wykonać od razu? Niektóre priorytety wymagają czasu (np. oczekiwanie na zwrotnego maila). Jeśli któreś zadanie możesz zrobić już teraz, zacznij od tego.
Najważniejsze zasady stosowania metody ABCDE w praktyce
Pierwszą i najważniejszą zasadą, gdy wykorzystujesz metodę ABCDE jest niezajmowanie się żadnymi zadaniami o niższym priorytecie, jeśli zadanie o wyższym priorytecie jest nieskończone. W uproszczeniu, jeśli zostały ci zadania A, nie zajmujesz się zadaniami B.
Druga ważna zasada mówi, że nie zajmujemy się tym, co przyjemne, tylko tym, co konieczne. Takie podejście do tematu wymaga sporej samodyscypliny.
Trzecią zasadą, której nie ma w oryginalnej metodzie ABCDE, ale we współczesnym świecie warta jest wspomnienia, jest stosowanie zasady wypełniania czasu zadaniami o niższym priorytecie, jeśli z jakiegoś powodu nie możesz wykonać zadania A. Powiedzmy, że twój priorytet z grupy A może z jakiegoś powodu być wykonany dopiero za godzinę. Ja w takiej sytuacji sięgam zawsze do pozostałych zadań z niższej grupy i oceniam z uwzględnieniem poduszki czasowej, które zdążę wykonać w godzinę. Albo chociaż zacząć je robić.
W ten sposób, dzięki wprowadzeniu pewnej elastyczności, lepiej mogę wykorzystać potencjał drzemiący w metodzie ABCDE.
Zofia
23 grudnia, 2019W prostocie tej metody jest ogromny potencjał sukcesu. Ponieważ nie pracuję już zawodowo spróbuję ją wykorzystać w hierarchizowaniu zadań domowych. Spokojnych Świąt!