3 nawyki, które ułatwiają życie
Spis treści
TogglePodziel się!
Cały czas dążąc do bycia lepszą wersją samej siebie staram się szukać nowych sposobów na usprawnienie każdego dnia. Dziś podzielę się z Wami trzema prostymi nawykami, które pozwolą oszczędzić sporo czasu w codziennej gonitwie. Chcecie zmienić swoje życie, ale jednocześnie boicie się zmian? Poczytajcie o planowaniu Metodą Małych Kroczków. Dobry nawyk sprawia, że życie staje się łatwiejsze!
Nawyk #1: reguła 3 minut
Ta prosta reguła mówi, że jeśli jakaś czynność nie zajmie Ci się więcej, niż trzy minuty, zrób ją od razu. Dlaczego trzy minuty? W niektórych opracowaniach można spotkać informacje o 2, a nawet 5 minutach. Jak najbardziej możesz zastosować te modyfikacje. Jednak reguła 3 minut w moim przypadku sprawdza się najlepiej.
Przykłady zastosowania reguły 3 minut:
- Pościelenie łóżka, wytrzepanie poduszek i otworzenie okna.
- Włożenie naczyń do zmywarki.
- Odpisanie na 2 maile.
- Stworzenie relacji na Instagramie.
- Wyniesienie śmieci.
- Wstawienie pralki.
- Wyczyszczenie toalety.
- Starcie kurzu z szafki.
- Odłożenie rzeczy na miejsce (zakładając, że robisz to regularnie :))
Nawyk #2: odgruzowanie przestrzeni
Ta zasada wymaga więcej zaangażowania podczas wprowadzania w życie. Nawyki utrzymywania porządku i regularnego sprzątania przestrzeni fizycznej i wirtualnej pozwalają zaoszczędzić sporo czasu. Jeśli nie wiesz, gdzie znajdują się Twoje rzeczy, gdy będziesz ich potrzebować, stracisz mnóstwo czasu na ich odszukanie.
Odgruzowanie przestrzeni to jednak coś więcej niż nawyk samego sprzątania. To podejście, w myśl którego staramy się usuwać regularnie z przestrzeni rzeczy, które nam już nie służą i nie są potrzebne. Nawyk odgruzowywania przestrzeni oczywiście zostanie omówiony już niebawem w osobnym poście, jednak uwierzcie mi – uporządkowana przestrzeń ułatwia życie!
Przykłady zastosowania reguły odgruzowania przestrzeni:
- Uporządkowanie skrzynek mailowych.
- Posortowanie i usunięcie oraz skatalogowanie zdjęć rodzinnych. Ile GB zajmują Twoje?
- Pozbycie się ubrań, których nie nosisz przez rok lub dłużej.
- Uporządkowanie kosmetyków.
- Regularne sprawdzanie dat ważności leków w apteczce.
- Posortowane i skatalogowane wszystkie pliki firmowe.
- Pozostawione tylko przedmioty przydatne, mające wartość emocjonalną i wprawiające w dobry nastrój.
- Gdy kupuję nową rzecz jakiegoś typu, pozbywam się duplikatu.
- Nowe rzeczy kupuję dopiero, gdy stare przestały spełniać swoją funkcję.
Nawyk #3: zredukowanie rozpraszaczy
Wbrew pozorom rozpraszać mogą Cię nie tylko powiadomienia z Facebooka i przychodzące maile (więcej na temat zwiększania wydajności w pracy i nie tylko przeczytasz tutaj). Tak samo mocno, a nawet mocniej mogą rozpraszać Cię inni ludzie! Rozpraszać może też bałagan, włączone radio czy telewizor.
Jeśli nie wierzysz, zastanów się, ile czasu zajmuje Ci rozwiązywanie spraw innych? Oczywiście nie mówimy o sprawach zawodowych, które musisz dla innych zrobić, ale o wyręczaniu. Nie chodzi o to, aby być nieuprzejmym, ale jeśli robisz akurat coś ważnego, możesz przecież zaoferować swoją pomoc później (o ile chcesz). Jeśli nie chcesz przyjąć oferty, którą Ci się proponuje, powiedz o tym od razu. Spotkanie rodzinne przeciąga się w nieskończoność, a Ty będziesz do wieczora siedzieć nad projektem? Dlaczego szczerze nie powiesz, że musisz już iść?
Przykłady zastosowania reguły zredukowania rozpraszaczy
- Wyznaczenie każdej z bliskich osób określonego czasu, który dla niej poświęcisz. Dzięki temu rodzina (a szczególnie dzieci!) może liczyć na Twoją pełną uwagę i wsparcie.
- Jeśli nie możesz rozmawiać, nie odbieraj telefonu. Napisz wiadomość (można ustawić automatyczne), że zadzwonisz później.
- Nie musisz wszystkich zadowalać. Z wieloma rzeczami Twoi współpracownicy poradzą sobie sami. Sam wiesz, tak jest, prawda?
- Jeśli robisz coś ważnego, wycisz telefon, wyłącz program pocztowy, zamróź powiadomienia albo w ogóle przejdź w tryb offline.
- Wyłącz radio lub telewizor. Czy wiesz, że zamiast skupić się na zadaniu, będziesz zerkać na ekran lub wsłuchiwać się w audycję? Oczywiście, audiobook podczas prasowania czy gotowania obiadu sprawdzi się doskonale!
Udostępnij
Joanna
Działanie jest kluczem do dobrego życia. Kto zaczął, zrobił już połowę.