Jak się ubrać na rozmowę o pracę?
Spis treści
TogglePodziel się!
Wydawać by się mogło, że szukanie pracy w dzisiejszych czasach to nic prostszego. Pracodawcy walczą o pracowników oferując im kolejne udogodnienia, więc tak naprawdę rozmowa o pracę zdaje się tylko formalnością. Nic bardziej błędnego. Rozmowa o pracę to kluczowy element naszej drogi do wymarzonego stanowiska pracy. Jak się ubrać na rozmowę o pracę? Przypomnę dziś podstawowe zasady, które pomogą Ci zrobić dobre wrażenie podczas rozmowy o pracę. Jak cię widzą, tak cię piszą. Czy tego chcesz, czy też nie. To ty decydujesz o budowaniu własnej marki osobistej. Na jakim poziomie określasz jej wartość?
Na rozmowę o pracę ubierz się schludnie
Moim zdaniem to pierwsza i podstawowa zasada w przypadku wybierania ubrania na rozmowę o pracę. Schludny wygląd sprawi, że wzbudzisz zaufanie i sprawisz wrażenie osoby profesjonalnej. Niechlujny ubiór, wybrany na odczepne może zostać odebrany jako brak szacunku do potencjalnego pracodawcy.
Co to znaczy ubierać się schludnie?
- Czyste ubranie. To absolutna podstawa udanej rozmowy o pracę. Poświęć chwilę na wyprasowanie tej koszuli czy bluzki. Sprawdź, czy żaden guzik się nie rozpiął. I ubierz pod spód podkoszulek na wszelki wypadek!
- Czyste buty. Ten element garderoby zyskał osobny podpunkt nie bez przyczyny – nie zapomnij o czystym obuwiu! Jeśli wiesz, że przeprawiać się będziesz przez błoto, schowaj chusteczki do czyszczenia obuwia albo buty na zmianę i ogarnij się przed rozmową o pracę.
- Czyste, zadbane dłonie. Niezależnie, na czym będzie polegać Twoja praca – Twoje dłonie są w czasie rozmowy kwalifikacyjnej Twoją wizytówką. Z pewnością nie chcesz, aby ktoś, kto podał Ci rękę, dyskretnie użył potem żelu antybakteryjnego? Co to znaczy zadbane dłonie? Czyste, równo przycięte paznokcie. Użyj wcześniej kremu nawilżającego lub olejku, aby dłonie nie były suche i szorstkie. W przypadku kobiet – elegancki manicure.
- Czyste, umyte włosy. Aż dziwne, że w XXI wieku wciąż trzeba o tym pisać. Umyj włosy. Poświęć chwilę na to, żeby wyglądały dobrze.
- Czyste, dobrze pachnące ciało. Czyli żadnego wczorajszego zapachu. Żadnego brudu za uszami. Porządny, schludny makijaż. Jeśli jesteś mężczyzną i nosisz modną obecnie brodę – zadbaj, by była Twoją wizytówką.
Na rozmowę o pracę ubierz się odpowiednio do stanowiska i kultury firmy
Poświęć chwilę na sprawdzenie, w jaki sposób ubierają się ludzie w firmie, do której aplikujesz. Ubiór należy zawsze dobierać do okazji. Wyznaję zasadę, że zawsze lepiej być ubranym trochę zbyt dobrze, niż zbyt słabo. A już z pewnością podczas rozmowy o pracę. Dużo niezłej jakości biznesowych ubrań typu basic znajdziesz w sklepach typu Van Graaf czy Peek & Cloppenburg. Niestety ciężko o dobre damskie garnitury czy garsonki z czystej wełny. Czasem udaje mi się coś upolować w Massimo Dutti.
Co to znaczy ubierać się odpowiednio?
- Szanować swojego rozmówcę. Podczas rozmowy o pracę to Twoje kompetencje i ogólne wrażenie powinny się przebijać, a nie biust spod zbyt rozpiętej (i opiętej) bluzki.
- Unikać prześwitów. Prześwitujące majtki spod spódniczki? Widoczny stanik pod koszulą? Jest wiele sposobów, aby uniknąć takiej wpadki. Pierwszy i najprostszy: obejrzyj się w lustrze przed wyjściem. Ze wszystkich stron.
- W razie wątpliwości – patrz w górę. Zawsze korzystniej będzie ubrać się lepiej. Są pewne uniwersalne zasady ubioru biznesowego. Dla kobiet z pewnością będzie to gładka koszula i spódnica co najmniej do kolan. Dla mężczyzn garnitur lub klasyczna koszula i spodnie garniturowe.
- Jeśli aplikujesz w branży modowej haute couture lub do firmy ubierającej się w określonym stylu – pomiń powyższy punkt. Nie możesz wyglądać, jak ktoś „z innej bajki”. Masz wyglądać jak ktoś, kto żyje tym stylem życia i ubierania się.
- Mniej zawsze znaczy więcej. Przynajmniej w czasie rozmowy o pracę. Jeśli koniecznie musisz, wybierz jeden wyrazisty akcent. Nie mieszaj zbyt wielu wzorów. Postaw na bezpieczną klasykę. Postaraj się założyć dobrej jakości ubranie, które jest w dobrym stanie technicznym.
Na rozmowę o pracę zadbaj o odpowiednie dodatki
Nie bez powodu mówi się, że diabeł tkwi w szczegółach. To właśnie pewne niuanse sprawiają, że niektórzy ludzie wydają nam się bardziej lub mniej kompetentni i godni zaufania. Pamiętaj zatem o odpowiednich dodatkach.
Równie istotne podczas rozmowy o pracę będą:
- CV i list motywacyjny. Wiem, że go wysyłałaś. Ale może się zdarzyć, że do rozmowy z Tobą przydzielona zostanie osoba, która tego CV nie ma. Więcej o pisaniu CV możesz przeczytać w tym poście.
- Teczka na CV i list motywacyjny. Nie ma nic gorszego niż pogięte, niechlujnie wyglądające kartki papieru.
- Wyciszony telefon. Szczególnie, jeśli masz totalnie obciachowy dzwonek, który uwielbiasz 🙂
- Wizytówki. Jeśli je posiadasz, weź je ze sobą. Nigdy nie wiesz, co może wyniknąć ze zwykłej rozmowy. Bądź przygotowany.
- W przypadku kobiet – klasyczna torebka.
- Mały terminarz / notatnik i długopis. Nigdy nie wiesz, czy nie będziesz musiał umówić się jeszcze raz. Chyba warto zrobić profesjonalne wrażenie i zapisać wszystko w terminarzu?
- Uśmiech i pozytywne nastawienie. To niezbędny dodatek. To też magiczny dodatek, który może otworzyć wiele drzwi. Jak zaczarowany klucz do Twojej wyjątkowej kariery. Powodzenia!
Udostępnij
Joanna
Działanie jest kluczem do dobrego życia. Kto zaczął, zrobił już połowę.