Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Joanna

Podziel się!

Najbliższe lata będą zdecydowanie korzystne dla influencerów. W Polsce coraz więcej firm chce i może współpracować z influencerami. Jednak samo założenie konta na Instagramie i zdobycie kilku tysięcy obserwujących nie wystarczy, aby zarabiać na Instagramie. Aby doprowadzić do monetaryzacji konta na Instagramie zacznij współpracować z markami, które chcą wypromować swoje produkty u Ciebie. Przewrotnie zapytam zatem: dlaczego jeszcze nie zarabiasz na Instagramie?

Jak zarabiać na Instagramie?

Podstawowe sposoby monetaryzacji konta na Instagramie obejmują:

  • nawiązanie współpracy barterowej z firmami – marka przesyła Ci swoje produkty w zamian za recenzję lub zdjęcie i relację.
  • nawiązanie współpracy płatnej z firmami – oprócz produktów otrzymujesz określone wynagrodzenie za konkretne działania.
  • oferowanie obserwatorom własnych produktów.
  • działania za pośrednictwem sieci afiliacyjnej.
W dzisiejszym wpisie skupimy się na nawiązaniu bezpośredniej współpracy z markami – to dzięki nim zarabiasz przez Instagram.
Jak zarabiać na Instagramie? Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Od ponad dziesięciu lat w swojej karierze zawodowej zajmuję się również współpracą z influencerami i marketingiem sieciowym. Dlatego jeśli zastanawiasz się, czemu jeszcze nie zarabiasz na Instagramie i nie udaje Ci się nawiązać korzystnej i stałej współpracy z markami, sprawdź, czy nie popełniasz poniższych błędów.

Nie zarabiasz na Instagramie, bo nie masz oferty

Aby zacząć zarabiać na Instagramie, musisz przedstawić potencjalnemu Partnerowi swoją ofertę. Jakie są zatem podstawowe elementy, które powinieneś w niej zawrzeć?

  • opisz siebie – jak się nazywasz, jakiego typu konto / konta prowadzisz.
  • podaj linki do swoich kont.
  • pokaż główny target – kim są Twoi odbiorcy?
  • podaj liczby – ilu masz obserwujących, ile postów, jakie jest zaangażowanie średnie na post – statystyki są dla reklamodawcy bardzo ważne!
  • wymień korzyści, jakie odniesie marka ze współpracy z Tobą – to jest podstawa oferty: co zyska firma, jeśli podejmie z Tobą współpracę? Na co może liczyć? Co możesz zaoferować?

BetterMe: Pamiętaj, że zarabianie na Instagramie to transakcja. To transakcja kupna – sprzedaży. To Ty sprzedajesz tutaj siebie. Co więcej, reklamujesz siebie przygotowując ofertę, więc przeczytaj ofertę przed wysłaniem. Kupiłbyś swoje usługi? Zainwestowałabyś w swoją ofertę ciężko zarobione pieniądze?

Jak zarabiać na Instagramie? Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Nie zarabiasz na Instagramie, bo nie dbasz o swój wizerunek

Zarabianie na Instagramie to w dużej mierze tworzenie marki osobistej, która jest unikalna i przyniesie korzyści marce, z którą chcesz współpracować. Markę osobistą, jak każdą markę, tworzy się latami, jej renoma wzrasta (lub spada!) z biegiem czasu. Pamiętaj, że tak samo, jak markę można zepsuć bardzo łatwo, tak samo markę osobistą możesz zniszczyć, zanim na dobre się rozkręci.
Zastanów się więc, czy na swoim koncie nie popełniasz następujących błędów:
  • piszesz z błędami ortograficznymi i interpunkcyjnymi – Internet to swoboda, ale każda marka dba o swój wizerunek. Zatem czy zechce być utożsamiana z influencerem, który popełnia podstawowe błędy językowe?
  • nie dbasz o spójność konta – oczywiście znalezienie swojej stylistyki wymaga czasu, ale niespójne konta pełne wpisów i zdjęć, które nic nie mówią o Tobie i Twoim targecie – zniechęcą zamiast przyciągać.
  • masz na swoim koncie wiele postów typu „biorę udział w rozdaniu u…” i nie kasujesz ich regularnie. Będę brutalna – takie konta tracą wiele w oczach reklamodawcy. Jeśli bierzesz udział w jakimś rozdaniu na Instagramie, jak ono się już skończy, to po co Ci ten post?

Negatywnie na wizerunek Twojego konta na Instagramie wpływa też to, że:

  • każdy, ale to każdy Twój post to reklama – takie konto również niekoniecznie spodoba się Twojemu partnerowi. Bardzo wiele firm uważa bowiem, że treść powinna być czymś więcej niż zbiorem paczek od kuriera z opisami skopiowanymi ze stron www.
  • nie dbasz o jakość zdjęć – nie chodzi tutaj o to, żebyś od razu inwestowała w wysokiej klasy lustrzankę i kilka obiektywów (chociaż nie da się ukryć, że dobry sprzęt pomaga w pracy!). Chodzi raczej o to, aby zdjęcia były wykonane w pewnej estetyce, spójne i eleganckie. Darmowe porady dotyczące fotografii znajdziesz na świetnym blogu Kobieca Foto Szkoła. Polecam!
  • płacisz za obserwujących i lajki – to bardzo widać. Poważnie. Sprawia to co więcej, że przestajesz być rzetelny.

Jak napisać ofertę współpracy z markami na Instagramie? Porady praktyczne.

Dobre wrażenie możesz zrobić tylko raz. Złe również. Dlatego pierwszy kontakt, jaki masz z marką, która Cię interesuje biznesowo zazwyczaj decyduje o tym, czy firma podejmie współpracę, czy też nie. Jakie elementy powinna zawierać wiadomość z propozycją współpracy na Instagramie?

  • forma wysłania wiadomości – zadaj sobie trud i zerknij na stronę marki. W tej chwili wiele marek ma specjalne maile przeznaczone tylko do obsługi współpracy w social media, dlatego napisz od razu na ten mail. Jeśli nie ma takiego maila, napisz na maila ogólnego. Lepiej jest od razu napisać wiadomość do marki mailowo, niż poprzez Instagram. Poprzez wiadomości prywatne na Instagramie nie jesteś w stanie przedstawić swojej oferty (pierwsze wrażenie!). Instagram często jest obsługiwany przez zewnętrzne firmy, które nie zajmują się współpracą z influencerami, tylko z potencjalnymi i obecnymi Klientami marki, więc możesz odbić się od ściany.
  • tytuł wiadomości – bardzo ważny element oferty. Tytuł wiadomości często decyduje o tym, czy wiadomość trafi do spamu! Jeśli marka ma na swojej stronie wytyczne dotyczące tytułu maila, koniecznie się do nich zastosuj. Tytuł powinien wyjaśnić, dlaczego piszesz do firmy. Zawrzyj w nim informację, że chcesz nawiązać współpracę z marką.
  • pole nadawca wiadomości – każdy program pocztowy umożliwia Ci ustawienie nazwy nadawcy wiadomości. Skorzystaj z tego. Niech nadawca wiadomości to nazwa Twojego konta na Instagramie, Twoje imię i nazwisko lub nazwa bloga. Pole nadawca przeczyta każdy. To jest ten moment, gdy podczas rozmowy o pracę pojawiasz się w drzwiach!

Bardzo ważne przy wysyłaniu oferty współpracy na Instagramie będzie też:

 
  • zadbanie o profesjonalny adres e-mail, z którego będziesz wysyłać wiadomości. Poświęć chwilę na uzupełnienie pola nadawca wiadomości. Profesjonalny adres e-mail to adres pozbawiony zbędnych ciągów znaków, cyfr, znaków specjalnych. Profesjonalny adres e-mail to taki, który nawiązuje do Twojego konta na Instagramie lub zawiera Twoje imię i nazwisko. Niekoniecznie musi być na płatnym serwerze. Może być na Gmail lub iCloud czy Outlook. Ale niech będzie Twoją zaletą, a nie wadą.
  • podpis maila – bardzo ważny element. Poświęć chwilę na stworzenie profesjonalnego podpisu. Niekoniecznie musi zawierać grafiki i zaawansowane formatowanie HTML. Może być prosty i minimalistyczny. Umieść w nim wiadomość pożegnalną (typu Pozdrawiam / Z wyrazami szacunku itp.), swoje imię i nazwisko oraz dane kontaktowe (e-mail, może telefon). Koniecznie na dole podpisu umieść link do swojego Instagrama / bloga (jeśli posiadasz).
  • treść maila – to jest to, co mówisz w trakcie rozmowy o pracę. To jest kwintesencja Twojej oferty. Pamiętaj, aby była wolna od błędów ortograficznych i interpunkcyjnych. Tutaj przedstawiasz siebie – to jest Twoja reklama. Skup się na korzyściach, jakie odniesie marka ze współpracy z Tobą. Możesz dodać kilka referencji. Powinnaś załączyć statystyki. Niech nie będzie to mail o treści „Witam, współpracujecie?” i… KONIEC. Wtedy strzelasz sobie w stopę, zaś pracownik firmy szybko wciska „Usuń”.
Jak zarabiać na Instagramie? Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Zarabianie na Instagramie - jak radzić sobie z odrzuceniem?

Jeśli stworzyłaś profesjonalnego maila, spójne konto, rozwijasz swoje zasięgi i angażujesz obserwatorów, masz dobrą ofertę i odnosisz się do innych z szacunkiem, z pewnością odniesiesz sukces. Uwierz w to. Ale pamiętaj, każdy biznes rozwija się latami. Niemcy mają interesujące powiedzenie, żeby dać nowej firmie 1000 dni. Po tym czasie można stwierdzić, czy przetrwa na rynku.

Daj sobie czas. Daj swojemu Instagramowi czas. Bądź autentyczna, obecna i aktywna stale. Ta praca nie jest łatwa. Nie jest to wbrew pozorom kilka minut na zrobienie zdjęcia. To proces, który wymaga planowania, organizowania i dbania o wiele czynników.

Co zrobić, gdy firma odmówi współpracy?

Co zrobić, jeśli firmy, z którymi chcesz współpracować. nie odpowiadają? Po pierwsze, upewnij się, czy na pewno otrzymali Twoją wiadomość. Czasem filtr antyspamowy błędnie  uzna Twoją wiadomość za spam. Napisz do firmy, czy Twoja propozycja dotarła. Jeśli dotarła i otrzymałaś odpowiedź odmowną, przeanalizuj ją, a także poproś o podanie przyczyn (to pomoże Ci ulepszyć ofertę w przyszłości).

Podstawowe przyczyny (poza wymienionymi w poprzednich akapitach błędami), dla których firmy odmawiają współpracy z influencerami:

  • Twój target nie jest ich targetem docelowym;
  • Ich budżet marketingowy jest w tym momencie domknięty;
  • Nie interesuje ich taka forma reklamy;
  • Zrazili się poprzednimi, nieudanymi współpracami;
  • Nie pasujesz do ich wizji rozwoju;
  • Twoje konto ma za małe zasięgi niezgodne z wytycznymi.
Czy masz na powyższe wpływ? Oczywiście możesz rozwinąć swoją społeczność odbiorców i z biegiem czasu znaleźć inny target. Ale czasem po prostu współpraca się nie uda. Nie poddawaj się. Może jeszcze Wasze drogi się połączą.

Pomogę Ci ulepszyć konto na Instagramie za darmo

Z chęcią pomogę Ci za darmo przeanalizować Twoje konto na Instagramie i Twoją wiadomość z propozycją współpracy. Uważam, że wiedzą i doświadczeniem powinno się dzielić, aby mnożyć dobro wokół nas. 

Daj znać w komentarzu, czy wpis się spodobał i chcesz takich więcej.

Zachęcam do kontaktu mailowego (hello@betterme.eu) i życzę samych sukcesów w zarabianiu na Instagramie!

Jak zarabiać na Instagramie? Dlaczego nie zarabiasz na Instagramie?

Co o tym myślisz?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Na razie brak komentarzy.