Co to jest media kit i dlaczego go potrzebujesz?

Joanna

Podziel się!

Temat monetaryzacji bloga czy zarabiania na Instagramie jest mi bardzo bliski, gdyż od wielu lat pracuję z Influencerami. Zaczęłam w czasach, kiedy blogi nie były jeszcze aż tak popularne, a Instagram w naszym kraju raczkował i przegrywał z Facebookiem czy Naszą Klasą (!). Obecnie rynek Influencerów jest już rynkiem dojrzałym i nasyconym. Co to oznacza dla Ciebie? Że musisz się wyróżnić. Pomoże Ci w tym stworzenie media kit (zestawu medialnego). Co to jest i dlaczego go potrzebujesz? Dowiesz się czytając dalej.

Co to jest media kit (zestaw medialny)?

W krajach zachodnich media kit, czyli zestaw medialny to standardowe narzędzie wymiany informacji między Influencerem a przedsiębiorstwem zainteresowanym współpracą. Media kit można określić jako twoją osobistą ulotkę reklamową (lub portfolio). To forma zaprezentowania swojej działalności jako influencer w uproszczonej, graficznej formie. Tak, jak pierwsze wrażenie możesz zrobić tylko raz, tak odpowiednio stworzony media kit pomoże Ci przekazać dalej Twoje własne przesłanie.

W jakiej formie występuje media kit (zestaw medialny)?

Media kit może być stworzony tylko i wyłącznie w wersji elektronicznej (polecam format PDF za jego uniwersalność), a także dodatkowo w formie drukowanej. Dobrze mieć ze sobą swój media kit jako wydruk na różnego rodzaju konferencjach, spotkaniach z potencjalnymi partnerami biznesowymi i w zasadzie wszędzie tam, gdzie będzie istniała możliwość nawiązania współpracy biznesowej. Jeśli mam być szczera – staraj się nosić ze sobą zestaw medialny tak samo, jak wizytówkę.

Co zawiera media kit (zestaw medialny)?

Zestaw medialny może przybrać bardzo różną formę graficzną, oczywiście dostosowaną do Twojego profilu działalności. Jednak istnieją pewne elementy wspólne, które powinieneś zawrzeć w swoim zestawie medialnym.

Media kit powinien zawierać:

  • Informacje o tym, co robisz. Czy prowadzisz bloga, czy kanał Youtube, a może sam Instagram? W czym się specjalizujesz? Kim jest Twój odbiorca?
  • Co Cię wyróżnia? Dlaczego jesteś tak super, że firma zechce zainwestować właśnie w Ciebie? W czym jesteś świetny? Chwal się, ale bądź szczery!
  • Pokaż przykładowe współprace. Dzięki temu Twój potencjalny partner biznesowy będzie mógł zobaczyć, w jaki sposób prezentujesz produkty.
  • Jeśli masz referencje, dodaj je koniecznie! W Polsce idea dawania referencji nie jest jeszcze tak powszechna, a szkoda. Śmiało proś swoich partnerów o referencje!
  • Krótki przegląd danych o Twoich zasięgach. Ilu masz obserwujących? Ile osób subskrybuje Twój kanał? Ile masz unikalnych użytkowników na blogu? I tak dalej…
  • Linki do Twoich kanałów i bloga. Tylko uważaj na literówki!
  • Twoje dane kontaktowe. W jaki sposób potencjalny reklamodawca ma się z Tobą skontaktować? Adres e-mail to absolutne minimum. Jeśli nie chcesz podawać numeru telefonu, wpisz go na wizytówce i wręcz razem z zestawem medialnym.

Jak wygląda zestaw medialny?

Poniżej możecie zobaczyć przykładowy zestaw medialny, który stworzyłam na szybko w darmowym programie graficznym. Oczywiście wasz zestaw będzie zupełnie inny, ale już wiecie, jak to mniej więcej powinno wyglądać. Po kliknięciu na obrazek poniżej wyświetli Wam się pełen PDF (w podglądzie druga strona jest ukryta).

zarabianie na instagramie monetaryzacja bloga media kit zestaw medialny
zarabianie na instagramie monetaryzacja bloga media kit zestaw medialny


Ale ja nie mam się czym pochwalić…

Jeśli w tej chwili wpadasz w popłoch… weź głęboki wdech. Jeśli Twoja pierwsza myśl to nie mam nic z tych rzeczy, moje zasięgi są okropne, a dotychczasowe współprace niezbyt udane (lub nie było ich praktycznie wcale), to czas na audyt konta na Instagramie. Czas na weryfikację dotychczasowej strategii biznesowej. Czas na zastanowienie się, po co to robisz? Gdzie chcesz być i co osiągnąć? To nie są łatwe pytania. Nie ma też łatwych rozwiązań. Wkrótce temu zagadnieniu poświęcę osobny wpis.

Jeśli jednak masz fajne konto, spójnie prowadzone i dopiero zaczynasz… stwórz media kit! Nawet przy niewielkich zasięgach taki zabieg sprawi wrażenie, że jesteś profesjonalistą. Bo jesteś, prawda? Tylko mi nie stosuj tutaj autosabotażu!

Jak zrobić media kit (zestaw medialny)?

Istnieje wiele sposobów na stworzenie własnego zestawu medialnego. Zasadniczo masz dwie podstawowe opcje:

  • zlecić to zadanie fachowcowi (lub znajomej graficzce)
  • zrobić to samemu.

Ja grafikiem z wykształcenia nie jestem, a zaprezentowany tutaj zestaw medialny stworzyłam w 5 minut. Z czego najwięcej zajęło mi wpisanie tekstu! W następnym wpisie pokażę Ci, jak szybko i łatwo stworzyć media kit w darmowym programie graficznym. Ale daj mi proszę najpierw znać, czy chcesz.

Co o tym myślisz?

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Na razie brak komentarzy.